HARAP MAKLUM! TERDAPAT PERUBAHAN TARIKH

Tuesday, August 4, 2009

Malam Nisfu Syaaban

Lima belas hari bulan Syaaban yang sering disebut dengan Malam Nisfu Syaaban adalah termasuk hari kebesaran Islam, kerana pada malam ini mengandungi banyak kelebihan dan Allah menurukan rahmatNya serta memberikan pengampunan kepada hambaNya.

Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: "Malaikat Jibril mendatangiku pada malan Nisfu (15) Syaaban, seraya berkata: "Hai Muhammad, malam ini pintu-pintu langit dan pintu Rahmat dibuka. Bangunlah dan sembahyanglah, angkat kepalamu dan tadahkan tanganmu ke langit". Aku bertanya: "Hai Jibril, malam apakah ini?"

Jibril menjawab: "Malam ini dibukakan 300 pintu rahmat. Tuhan mengampuni segala kesalahan orang yang tidak menyengutukan Allah dengan sesuatu, kecuali tukang sihir, tukang nujum, orang yang bermusuhan, orang yang terus-menerus meminum khamar (arak), terus-menerus berzina, memakan riba, derhaka kepada ibu dan bapa orang yang suka mengadu domba dan orang yang memutuskan silaturrahim. Tuhan tidak akan mengampuni mereka sampai mereka bertaubat dan meninggalkan kejahatan-kejahatan itu."

[Hadith riwayat Abu Hurairah]
Dengan itu, marilah kita memohon keampunan daripda Allah s.w.t agar kita mendapat ketenganan di dunia & di akhirat kelak. Memperbanyakkan berzikir dan berdoa kepada Allah semoga kita mendapat Rahmat & kasih SayangNya pada malam yang penuh dengan Rahmat ini. Amin Ya Robbal 'Alamin

2 comments:

elmoyat said...

assalamualaikum,

jika tidak keberatan boleh tak kiranya tunjukkan pada saya dimana boleh saya dapati hadith diatas tadi...

syukran

xocompanies said...

ITS IS REALLY WONDERFUL POST I AM SO IMPRESSED FROM IT.THANKS FOR MORE SHARING.